Vydáno: 2015 - Mladá fronta, Kristián Entertainment
Žánr: Světová naučná literatura o výchově
Překlad: Jana Vlková
Počet stran: 296
Přečteno za: strašně moc dní :D Popravdě nevím, kdy přesně jsem začala knihu číst, ale koupila jsem si ji na začátku října 2020 a dočetla 20.4.2021
Něco málo o knize
Jedná se o jednu z mnoha knih radících s výchovou dětí. Oproti jiným publikacím je ale prvotně zaměřena na změnu chování u samotných rodičů a na jejich schopnost zvládat své vlastní emoce a konflikty. Vzteklý a nevyrovnaný rodič se nemůže divit, že jeho dítko je úplně stejné.
Hlavní osnovou jsou tři základní principy (koncepty), kterým je postupně věnována vždy část knihy :
Většina i menších kapitol začíná osobní zkušeností různých maminek. Tyto minicitáty mě většinou pěkně navnadily, ale občas se mi těžko hledala souvislost s daným tématem.
Kniha je určena rodičům:
Výpisky z jednotlivých kapitol
1. UMĚNĺ SEBEREGULACE
"Vyrovnaní rodiče vychovávají šťastné děti"
Svatá pravda, ale jak toho reálně dosáhnout? Podle autorky nás v kritických situacích ovlivňují naše zážitky z dětství a je proto potřeba zapracovat nejprve na svém chování a prožívání tak, abychom se dokázali udržet a nevybouchnout jako papiňák. Zamyslet se a přijít na své šrámy z dětství je první krůček k úspěšnému zvládnutí vlastních emocí. Rodič musí neustále myslet na to, že jde svým chováním dítěti příkladem
Rady, jak zvládat vlastní hněv, jak přestat na dítě kříčet a jak si zachovat klid, když dítě dostane záchvat vzteku.
"Moje dítě se chová jako dítě, protože JE dítě...Moje dítě potřebuje lásku a nejvíc ve chvíli, kdy si ji nejméně zaslouží." (str. 36-37)
První část je zakončena desaterem rodiče báječných dětí.
2. NAPOJOVÁNĺ SE NA DĺTĚ A VYTVÁŘENĺ HLUBOKÉHO VZTAHU
Vytváření pevného vztahu s dítětem v průběhu jeho vývoje
Kojenec (0-13 měsíců) = vytváření mozkových synapsí
- naše jednání během prvního roku dítěte ovlivní fungování jeho mozku po zbytek jeho života
- interakcí s dítětem určujeme velikost jejich hipokampu (učení a zvládání stresu, mentální zdraví), přední části cingulární kůry (regulace emocí) a amygdaly (emoční prožitky a reaktivita) a tím ovlivňujeme nálady a spokojenost člověka v pozdějším věku
Batole (13-36 měsíců) = budování bezpečné citové vazby
- děti s bezpečným vztahem s rodiči lépe navazují vztahy, projevují větší sebejistotu, jsou flexibilnější a odolnější vůči stresu
- 15timěsíční batole je schopné interpretovat, jak fungují vztahy a vytvářet si strategie pro zajištění svých potřeb
- bezpečnou vazbu je nutno vytvořit během 1.
roku života
Předškolák (3-5 let) = rozvoj nezávislosti
- nezávislost jako schopnost cítit se sebejistě v interakci se světem, řídit svůj život (rodiče postupně omezují svou roli)
- ta se rodí z bezpečné vazby, z vědomí, že máma a táta jsou tu kdykoliv pro mě
Mladší školní věk (6-9 let) = základy pro zvládání puberty
- děti bez pevného vztahu s rodiči začnou hledat vazby a vedení někde jinde
- během prvního stupně ZŠ nutno vybudovat s dítětem pevný vztah, k čemuž pomůžou: rodinné rituály, trávit víc času se svým dítětem jen tak (povídáním a užíváním si toho, že jste spolu), vnímat aktuální míru nezávislosti dítěte, která se může měnit (regrese jsou normální)
Vždy se dá napravit narušený vztah, ale vyžaduje to jasný záměr a hodně lásky
- nutno investovat hodně společně stráveného času
- důvěru si získáme svým každodenním chováním
- vztah vytváří každá interakce
- "Pro malé dítě každý okamžik, kdy se soustředíte na něco jiného, znamená odloučení" (str. 82)
Vzdorovitost je jasným znamením, že vztah s dítětem není úplně v pořádku
SPECIÁLNĺ VYHRAZENÝ ČAS jako prevence udržení rodinné pohody a dobrých vztahů
- potřeba hranic = nastavení budíku
- s vypnutým telefonem a 100% pozorností
Každodenní návyky pro lepší vztah s dítětem
- drobné rituály
- emocionální dosycení před vzdálením se
- 12 obejmutí denně: "Potřebujeme 4 obejmutí denně, abychom přežili. Potřebujeme 8 obejmutí, abychom vydrželi. A potřebujeme 12 obejmutí, abychom rostli." (str.95)
- vypnout všechny elektronické přístroje
- večery patří rodině
- speciální čas
- při fyzickém kontaktu být s dítetem i svou pozorností
- naladit se na své dítě
- spojit se s dětmi na jejich úrovni
Deset způsobů, jak se naučit skvěle naslouchat
1. Mít zavřenou pusu
2. Věnovat dítěti plnou pozornost
3. Všímat si drobných úvodních frází, kterými dítě zahajuje konverzaci
4. Řekněte, když teď opravdu nemůžete poslouchat
5. Být zcela přítomní
6. Začít rozhovor popisem pravděpodobných pocitů dítěte
7. Pokládat otázky, které nevyvolávají kritiku a nevyžadují hodnocení, ale skutečnou odpověď
8. Nevnucovat okamžitě svoje rady a svá řešení
9. Snažit se, aby se po celou dobu rozhovoru cítili všichni bezpečně
10. Ovládat své vlastní emoce
3. KOUČINK, NIKOLI KONTROLA
A. Zvládání emocí
B. Učení vhodnému chování
C. Pomoc při osvojování dovedností
A. Emoční koučink
- pomáhá dítěti rozvinout emocionální sebeovládání dříve, než je běžné u jeho vrstevníků
Emoční inteligence v průběhu vývoje dítěte
Kojenec (0-13 měsíců) = základy důvěry
- schopnost sebeuklidnění si dítě rozvíjí tím, že se učí důvěřovat, že jsme tu pro něj
Batole (13-36 měsíců) = bezpodmínečná láska
- hlavním úkolem batolete je prosadit se a naučit se mít rád sám sebe
- "Umožnit dítěti prožít pocity nemusí nutně znamenat nechat ho na jejich základě jednat. Je třeba empaticky stanovit hranice; dítě se tak učí, že i když je rozzlobené na svého kamaráda za to, že mu vzal náklaďák, není v pořádku ho praštit." (str. 130)
Předškolák (3-5 let) = empatie
- při empatickém vedení se rozvíjí uvědomování si vlastních emocí
Mladší školní věk (6-9 let) =uvědomování si vlastních emocí
- postupně se zdokonaluje sebekontrola, schopnost plánovat a organizovat a další řídící funkce
- do šesti let je vytvořena základní struktura mozku, která určuje schopnost dítěte důvěřovat, uklidnit se a vcítit se
- zvyšování emoční inteligence jako hlavní úkol tohoto období
- po šestém roce mnohem lepší sebeovládání
Základy emočního koučování
EMPATIE
- naslouchání a přijímání bez snahy cokoliv řešit
- zrcadlení, potvrzení, reflektování
- udržování vlastních hranic
POCHOPENĺ EMOCĺ A POMOC S JEJICH ZVLÁDNUTĺM
7 kroků k rozvoji emoční inteligence vašeho dítěte
1. Podívat se na situaci očima dítěte a projevit empatii
2. Nechat dítěti prostor pro vyjádření emocí, ale nenchat ho jednat pod jejich vlivem
3. Reagovat na pocity a potřeby skryté za problémovým chováním
4. Uznat přání dítěte a nechat ho splnit aspoň ve fantazii
5. Popsat, co se děje, aby dítě pochopilo, co a proč prožívá
6. Učit děti řešit problémy
7. Vyjádřit to hrou
Emoční koučink dítěte během nezvladatelných emocí
Hrajeme si s dětmi: Hry podporující rozvoj emoční inteligence
B. Jak vychovat dítě, které se chce chovat správně - netrestat
Postup v jednotlivých vývojových fázích
Kojenec (0-13 měsíců) = empatické přesměrování
Batole (13-36 měsíců) = empatické stanovení hranic jako nástroj k vyhnutí se boji o moc
Předškolák (3-5 let) = podpora seberegulace
Mladší školní věk (6-9 let) = rozvíjení pozitivních návyků
EMPATICKÉ STANOVENĺ HRANIC:
- napojení a budování hlubokého vztahu
- mluvit na dítě po navázání očního kontaktu
- vcítit se do dítěte
- klidně, s laskavostí a empatií
- zohlednit úhel pohledu dítěte
- umožnit výběr
- uzavřít dohodu, aby mělo dítě pocit, že má hranice "ve svých rukou"
- s laskavostí trvat na stanovené hranici
- zůstat napojení na dítě a empatičtí
- omezit vyjednávání
- splnit přání alespoň ve fantazii
- odolat nutkání dítě potrestat
Jak pomoci dětem, které testují hranice - kapitola celkem k prdu, čekala jsem víc použitelných rad
Vedeme děti k nápravě škody pomocí tří základních nástrojů: reflexe, náprava, odpovědnost = místo omluvy
C. Jak vychovat dítě, které dosahuje úspěchů s radostí a s vědomím vlastní hodnoty = výchova k mistrovství
- 3 zásady: bezpodmínečná láska, respekt, opěrný systém (lešení)
Opěrný systém
1. Názorná ukázka
2. Nabídnout nástroje a strategie
3. Časová posloupnost
4. Podpora zvádání emocí
5. Připomínání
6. Povzbuzování
Dosahování mistrovství v průběhu vývoje dítěte
Kojenec (0-13 měsíců) = budoucí vědec
- zajistit bezpečné prostředí a vyhnout se tak častému slůvku "NE"
- pozorovat dítě s respektem
- nespěchat s učením
- reagovat formou cílené podpory
- pomoct dítěti odhadovat nebezpečí
- nikdy nevytrhovat dítě z činnosti, která ho těší
Batole (13-36 měsíců) = "JÁ SÁM" = rozvoj odpovědnosti a schopnosti reagovat
- "Použití síly vyvolává vzdor, proto pokaždé, když se rozhodneme využít svou fyzickou převahu k ovládání dítěte, bude méně ochotné spolupracovat." (str. 239)
Předškolák (3-5 let) = mistrovství seberegulace prostřednictvím řešení problém
- v šesti letech dosahují děti ideálního věku pro rozvoj mistrovství
Mladší školní věk (6-9 let) =objevování vášně
- lepší ovládání díky rozvoji myšlení
- děti získávají schopnost sebekontroly a odhodlání důležité k dosahování cílů
- dítě začíná vnímat svou schopnost dokonale ovládnout řadu schopností a dosáhnout v nich mistrovství
Základy mistrovství - podpora mistrovství
- Utvrdit dítě v radosti ze samotné činnosti
- Utvrdit dítě v tom, že má schopnost ovlivnit okolní svět
- Pomáhat dítěti budovat sebedůvěru tím, že ho necháme překonávat přiměřené překážky
- Ocenit dítě za jeho úsilí, nikoli za výsledky
- Učit dítě dodat si odvahu: "Způsob, kterým mluvíme se svým dítětem se stane jeho vnitřním hlasem." (str. 255)
- Podpořit dítě v objevování jeho vlastních zájmů a tužeb
Dát dítěti kontruktivní zpětnou vazbu - ocenění místo pochvaly
Jak nebýt úzkostlivý rodič
Co když vaše dítě přirozeně nerozvíjí své mistrovství
Jak podporovat schopnost dobře se rozhodovat
- cvičení dělá mistra
- vyjasněte dítěti rozsah jeho vlivu
- pomozte dítěti uvědomit si možné následky jeho rozhodnutí
- ukažte dítěti, jak se rozhodovat
- uvědomte si, že je v pořádku, když se dítě rozhodne špatně
Jak psát domácí úkoly bez pláče
- ptát se, získávat informace
- brát úkoly jako každodenní povinnost
- myslet na to, že domácí úkoly občas vyvolají v dítěti pocity, s jejichž zpracováním bude potřebovat pomoci
- zůstat dětem nablízku
- eliminovat média
- poskytnout maximum opory bez převzetí práce
Důvěřujte dítěti a matce přírodě - Jak se přestat strachovat a přepnout své podvědomí do módu spokojenosti?
- všimnout si okamžiku, kdy si mysl začíná dělat starosti a zastavit se, dýchat
- zklidnit sami sebe
- přepnout své podvědomí s představou ideální situace
- jednat, aby se ideální představa mohla zrealizovat
Moje hodnocení
Kniha je psaná celkem čtivě a pochopitelně, ale asi jsem od ní čekala víc. Ač jsem ji četla dvakrát, abych zrealizovat tenhle výcuc, tak jediná rada, která se mi povedla převést do praxe byla návštěva odborníka, abych se srovnala sama se sebou a zapracovala prvně na zvládání svých vlastních emocí. To ale zatím vypadá na běh na dlouhou trať. Hodně věcí z knihy člověka napadne selským rozumem, jen jejich realizace je krapet náročnější. Bohužel zázrak a nastolení harmonické domácnosti se u nás zatím nekonal, ale nějaké malé změny k lepšímu by se asi najít daly. Uvidíme ještě po přečtení pokračování, které je zaměřené na výchovu sourozenců.